Modely lodí | Plachetnice | Atlantic 120cm

Modely plachetnic

Atlantic 120cm

Model lodi Atlantic 120cm
sestavený model, luxusní provedení, americký ořech

  • Kód: YT0005P-120
  • Rozměry: 120 × 100 cm
  • Skladem: ano, dodání do 3 dnů

10 100 Kč

 ks 

Historie škuneru Atlantic

Jachtu si nechal roku 1903 postavit člen New York Yacht Club Wilson Marshall. Byla vyrobena v loděnici Townsend & Downey v New Yorku. Design lodi byl dílem vůdčího amerického designéra té doby Williama Gardnera. Gardner navrhoval nejrůznější lodě, jeden z jeho zaměstnanců dokonce pracoval na olympijské třídě Star.

Od první chvíle kdy se Atlantic dotknul hladiny, bylo jasné, že jde nejen o nádhernou, ale také mimořádně rychlou jachtu. Již při prvních testech Atlantic dosáhl rychlosti 20 uzlů. Že však zanedlouho vytvoří rekord, který vydrží celé století, nepředpokládal nikdo. Černý škuner Atlantic od začátku vítězil v regatách. Podobných jachet však bylo mnoho. Ke věčné slávě ho přivedlo až vítězství v transatlantické regatě Kaiser´s Cup v roce 1905.

Wilson Marshall se pro stavbu škuneru rozhodl v roce 1897 po smrti své ženy. Chtěl pohodlí, maximální komfort na jaký byl zvyklý. Proto byl Atlantic vybaven zcela jinak, než závodní škunery té doby. Dokázal plout rychlostí 17 uzlů na parní stroj o výkonu 400 HP, který vážil 30 tun. Párou byly poháněny dva generátory dodávající elektrický proud pro světla a lednice. Také vinšny na výtahy a otěže byly honěny parou. V interiéru byly dvě dvojlůžkové a tři jednolůžkové kajuty obložené mahagonem. Na vstupu do podpalubí byla mramorová podlaha, salón zabíral celou šíři lodě. Dále zde byla jídelna, mapovna, tři dlaždičkami obložené koupelny s vanami, příjemné sezení v krytém salonu na palubě. Jachta byla vybavena zasouvacími komíny, i při plavbě na plachty bylo možné využívat elektrický proud, lednice, nebo topení. V přední části lodi bydlelo 39 námořníků a důstojníků, kteří zajišťovali správný běh lodi a na palubě bydleli celý rok.

Kapitánem lodi byl Lem Miller, pravá ruka Charlieho Barra při třech vítězstvích v Americkém poháru. Pro Kaiser´s Cup se však majitel lodi rozhodl najmout právě Barra. Kaiser´s Cup startoval v New Yorku a cíl byl u Lizard Point v Anglii. Účastnilo se ho 11 nejrychlejších lodí té doby. Na palubě bylo při závodu 50 námořníků. Atlantic nedal žádné jiné startující jachtě šanci. Dokázal dokonce uplout 341 mil za jediný den. V cíli žádnou jachtu nikdo tak rychle nečekal. Až poplach který spustila signální stanice z ostrova Scilly, donutil vyplout cílovou loď z přístavu ve Falmouthu. Škuner Atlantic dokázal překonat Atlantický oceán za 12 dní a 4 hodiny. Po projetí cílem nezamířil do prvního přístavu, ale pokračoval dále do Southamptonu. Rekord vydržel mezi jednotrupými plachetnicemi téměř 100 let, překonala ho až jachta Nicorette v roce 1997.

To byl největší a nezapomenutelný úspěch škuneru Atlantic. V roce 1917 byl prodán americkému námořnictvu. Později vystřídal řadu majitelů, mezi jinými i Cornelia van der Bilta. Sloužil jako základna pro lodě J Class Vanity a Yankee, když závodily v Anglii.

Za 2. světové války škuner používala pobřežní stráž při hlídkách proti ponorkám. Později bylo odstraněno olovo z jeho kýlu a usadil se v bahně na břehu řeky jako obchod se suvenýry. Brzy však byl starý škuner prodán do šrotu. Byl odstraněn kýl, došlo však k záchraně slavné lodi jachtařem jménem Bright. Na opravu však nebyly peníze, trup prorezl a potopil se chvíli po smrti svého majitele. V roce 1982 byl vrak vytažen z vody proto, aby mohl být sešrotován.

Ed Kastelein – nová šance pro Atlantic

Holanďan Ed Kastelein miluje lodě již od dětství. Z matčiny strany pochází z rodiny, která zakládala lodní společnost Holland – America Line, z otcovy strany šlo již mnoho století o rybáře. Již od ranného věku si Ed stavěl nové plachetnice, restauroval staré a plul na nich. Několik let se zabýval realitami, pak se rozhodl všechnu svou energii věnovat jachtingu a klasickým jachtám. První lodí kterou nechal zrestaurovat byl ketch Zeeland, následoval slavný škuner Borkumriff, Aile Blanche, Ondine a Thendara. Později se rozhodl pro stavbu replik. Zaca a te Moana byla inspirována jachtou herce Errola Flynna, následovala Eleonora a pak již Kasteleinovi nedal spát škuner Atlantic.

Trvalo 2,5 roku, než se podařilo posbírat dostatek informací o slavné lodi. Stovky návštěv v archívech a tisíce hodin věnovaných studiu fotografií. Na rozdíl od mnoha jiných designérů té doby, jako například Nata Herreshoffa, nebyl archiv Williama Gardnera nikdy zpracován.

Nyní tedy škuner Atlantic opět pluje. Ještě více než rok bude čekat na své dokončení, pak se však na jihu Evropy předvede v plné kráse a bude ozdobou všech klasických regat.